1 jaar Belfinity

1 jaar Belfinity

Over Belfinity
05 Apr 2021

Morgen vieren we Belfinity’s eerste verjaardag! 6 april 2020, de dag dat Belfinity officieel een feit werd. In volle crisis was de opstart allesbehalve evident. Toen ik op 2 maart mijn ontslag gaf om aan dit avontuur te beginnen, was er wel sprake van corona maar niet dat het op die manier zou escaleren en onze economie zou lamleggen. Op 2 maart 2020 dacht ik dus het volgende over corona: “zo zal het altijd wel iets zijn, er is altijd wel ergens een oorlog of ander negatief event dat mij angst zal aanjagen en waarvan ik niet weet hoe dit zal escaleren. Ik focus mij met volle goesting op dit avontuur en zal er alles aan doen om van Belfinity een succes te maken.” Gelukkig had ik toen geen idee wat er allemaal op mij af zou komen en vooral niet dat we een jaar later nog steeds in dezelfde coronamiserie zouden zitten. Ik kan het niet beter omschrijven als een soort moeras waardoor je je voort moet bewegen, maar waarin alles héél traag gaat en niets loopt hoe je wil dat het loopt.

Vandaag, een jaar later, kan ik alleen maar vooruitkijken naar de zomer, de vingers kruisen en hopen dat we tegen dan het ergste gehad zullen hebben en stilaan kunnen terugkeren naar het “nieuwe” normaal. Want het “nieuwe” normaal, dat is zeker. Kijken we vooruit naar de grote trends dan is het wel dat het bedrijfsleven niet meer hetzelfde zal zijn: het telewerken zal ingeburgerd blijven, digitalisering zet zich aan sneltreinvaart voort, data is het nieuwe goud en moet maximaal worden beschermd en verandering is de constante. Laten dat nu net de kapstokken zijn waar ik Belfinity’s expertise aan koppel om organisaties doorheen dit avontuur te begeleiden. Nu moet er bij de  organisaties nog de wil komen om te investeren in externe expertise, opdat ze zo kunnen focussen op hun hoofdactiviteiten. Is het dan enkel een investering? Hoewel er bloed, zweet en tranen aan te pas zijn gekomen om die eerste opdrachten te vinden, was ik zelf verrast van de waarde van de “return-on-investment” van Belfinity’s dienstverlening: een terugverdienmodel van 90% en een ecologische voetafdruk dat concreet wordt uitgedrukt: door zoveel minder af te drukken, bespaar je zoveel papier en dus bomen en genereert dit een vermindering van zoveel % op je energiefactuur.

Duurzaamheid komt trouwens naast digitalisering en informatieveiligheid op de agenda te staan van succesvolle ondernemingen. Om als organisatie klanten, investeerders, partners aan te trekken, zal je moeten tonen dat je inzet op duurzaamheid. Neem een lokaal bestuur als voorbeeld, zij kunnen aantonen aan hun burgers dat ze inzetten op duurzaamheid door bijvoorbeeld een aangepast afvalbeleid of bebossing, maar ook mogen zij gerust naar buiten toe communiceren over de inspanningen die ze zelf doen om hun eigen diensten te verduurzamen door hun infrastructuur aan te passen, zoveel minder papier te verbruiken en aldus ook zelf veel minder afval te produceren. Geef zelf het goede voorbeeld!

Over data dat wordt gelekt, lezen we dagelijks nieuwsberichten. Kijk maar naar het recente lek bij Facebook, het is dus cruciaal dat onze data goed wordt beveiligd. Ook in het zakenleven wordt een informatieveiligheidsbeleid gelukkig prioritair en moet er maximaal worden ingezet om data zo goed mogelijk te beveiligen. Geen enkele klant wil trouwens dat zijn data op de straatstenen komen te liggen en dankzij de GDPR-wetgeving kunnen zij ook hun rechten op hun data uitoefenen. Wees dus altijd voorbereid en besef dat de zwakste schakel in de ganse keten de menselijke factor is.

Een “secure & paperless workplace”, daar staat Belfinity voor garant en ik hoop oprecht dat het vertrouwen om als organisatie hierin te investeren heel snel zal terugkomen. Dus ja, ik blijf erin geloven en hoop oprecht dat de tweede verjaardag zal gevierd worden tijdens een zakendiner samen met mijn klanten.